Vrijdag 24 Mei jl. in De Bosuil van Weert gevolgd door een optreden in de Utrechtse Helling een dag erna. De meeste toeschouwers zijn gitaarfanaten en willen zo dicht mogelijk de linkshandige/up-side down gitarist bekijken. Ik vind mij alweer in gezelschap van een aantal professionele gitaristen; gaan zij net als ik bewonderen of proberen zij te ontrafelen hoe hij het doet?

Toch zullen we nog even geduld moeten hebben want we mogen eerst genieten van de support-act genaamd Bail. Dit trio wordt gevormd door drummer Pierre Denissen, bassist Edwin Vreeburg en frontman/zanger/gitarist is zijn anderhalf jaar jongere broer Marco Vreeburg. Bail speelt blues-rock wat op smaak wordt gebracht met stevige riffs maar ook kan het melodieus aanhoren. Zelf zeggen ze dat muzikaliteit bij Bail hoog in het vaandel wordt gedragen en het trio zegt hun inspiratie te halen uit de beste blues. Eens kijken en luisteren of dit trio net als de vorige support-acts die TBA? de afgelopen tijd mocht zien ook zo gaan verrassen.

Klokslag negen uur wordt de zaal van De Bosuil die eerder die dag door de wand in tweeën werd gedeeld ten gevolge van een tegenvallende voorverkoop gevuld met een ongelofelijke appetijtelijke vette sound van dit drietal.|

Goed, tijdens het eerste nummer ‘Head Full Of Trouble’ zijn de vingers nog niet helemaal ‘senang’ maar dat zal slechts een kwestie van minuten zijn voordat frontman Marco ons zal trakteren op een enerverend voorprogramma. ‘Just Got Paid’ van ZZ Top is voor Marco de aanleiding om het professionele pedaal eens in te trappen. Niet alleen de frontman/gitarist/zanger is met zijn lekkere rauwe stem een genot om naar te luisteren, zijn broer Edwin is een barre bassist! De heren Vreeburg worden door drummer Pierre Denissen goed binnen de kaders gehouden, heerlijke bezieling heeft deze drummer.

Dit trio Bail voelt zich duidelijk in z’n sas in De Bosuil want er wordt ruim met de muziek omgegaan, zo hoor ik zelfs het bassriffje uit ‘Papa Was A Rolling Stone’ maar ook heeft de band gevoel voor marketing als zij zelfs een aantal EP-tjes met de titel Here I Stand weggeven om zo meer naamsbekendheid te genereren.

Alweer staat hier een support-act voor me die me verrast, ik geniet van hun enthousiasme maar ook zeker van hun muzikaliteit. Warm van binnen word ik als ik hoor dat Edwin zijn ouders die bij hun optreden aanwezig zijn – 80 en 83 jaar !! – bedankt voor de weg naar de muziek want zo zegt hij “zonder hen had ik hier niet gestaan”.

Al met al een best trio dit Bail die we hopelijk nóg eens op een mooi podium mogen begroeten.

Bluesmagazine:

In De Bosuil staat het bluesrock trio Bail in het voorprogramma, zij openden twee jaar geleden ook voor Bramhall II. Bail bestaat uit de gebroeders gitarist Marco Vreeburg en bassist Edwin Vreeburg en drummer Pierre Denissen. De band brengt een aangename mixture van blues, rock en blues en krijgt vanavond ruimschoots de tijd het publiek op de juiste temperatuur te krijgen.

172